Ok, nu har jag på allvar lekt med Google Docs. Har importerat, delat och redigerat dokument, både texter och presentationer. Har dessutom arbetat med ett kalkylblad som jag delar med några vänner. Det gäller att komplettera en lista med kontaktuppgifter. Idén med google docs tycker jag är helt suverän, men jag har hittat några ”buggar” i systemet som gör att jag fortfarande kommer jobba med good old Office för att sedan kanske importera dokumentet till Google Docs. Jag listar lite problem jag haft här. Hjälp mig gärna om det bara handlar om handhavandefel.
Ordbehandlaren:
Har inte hittat en fortlöpande stavningskontroll. Dessutom tar kontroll för lång tid och ibland hänger sig min dator. (Har haft lite av samma problem med stavningskontrollen på diskussionsforumen i kursen.)
Presentationer:
Ville hämta en pptx-fil, men det gick inte för sig då google docs inte stöder pptx-filer för tillfället. Kunde dock spara mitt dokument som en ppt-fil och sedan importera presentationen.
Kalkylblad: Funkar fint tycker jag.
Jag tycker att det funkar jättebra att samarbeta kring dokument och det är dessutom enkelt. En headsup kan vara att se till att man har koll på vilka som har redigeringsrättigheter. Det kanske inte alltid är en bra idé att tillåta sina vänner att bjuda in ytterligare personer med rättigheter till dokumentet.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar