måndag 20 juli 2009

Lärplattformar - Några tankar, men långt ifrån alla...

Nu har jag testat lite allt möjligt i Bilda. Innan jag började leka med detta kollade jag igenom instruktionsvideorna från Umeå universitet som jag tycker var till mycket hjälp. De var enkla att följa, inte för långa och fyllda med matnyttiga tips.

Detta får mig att fundera över mina, faktiskt dåliga, erfarenheter av lärplattformar. Jag har som student råkat ut för både Bilda och Moodle och ofta har jag uppfattat det som mindre bra. Förutom i kursen LC100N som jag bara har positiva saker att säga om. Problemen jag har erfarit är bl a följande:
  • Läraren använder lärplattformen endast för distribution av material
  • Diskussionsforum finns, men används inte
  • Visst material hamnar på plattformen, annat delas ut i pappersform under föreläsningar
  • Viss viktig information finns på plattformen, men man missar annan, ofta ännu viktigare info, om man missar en föreläsning

Allt detta bidrar till konfunderingar. Det värsta har jag råkat ut för på EPFL, universitetet i Lausanne, Schweiz. Här använder vissa lärare Moodle, andra har kurshemsidor som kan vara rent omöjliga att hitta medan den största gruppen av professorer inte använder sig av Internet över huvud taget.

Jag tror att det är viktigt att alla lärare på en skola/universitet håller sig till samma grund. Som Bilda på KTH t ex. Sedan borde det inte vara några större svårigheter att lära lärarna att använda verktyget, genom t ex en kort, nätbaserad kurs. Om man vet vilka möjligheter som finns och hur man arbetar med en lärplattform tror jag att motivationen till att använda den ofta kommer på köpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar