fredag 24 juli 2009

Tablet-PC

Jag valde att prova en Tablet-PC. Dels för att jag hittade en att leka med och dels för att jag sett någonting liknande användas av en professor på EPFL i Lausanne, Schweiz. Professorn använde denna med en projektor så att alla kunde se vad han skrev på ”tavlan”. Fördelarna tyckte jag var att det var mycket lättare att läsa vad som stod och att det blev så klart och tydligt med olika färger. Dessutom fanns det flera vita dukar i salen så när han fyllt en sida kunde den sidan visas på en annan duk medan han började med nästa. Fråga mig inte hur det fungerar. På så sätt kunde jag anteckna i min egen takt.

Nackdelarna berodde mest på användaren. Ibland hamnade det han skrev utanför marginalen, andra gånger glömde han ”byta sida” så man fortfarande såg föregående och inte den sidan han skrev på för tillfället. Dessutom sparades aldrig någonting från föreläsningarna och ingenting hamnade på kurswebben.

Själv tyckte jag att det var roligt och enkelt att jobba med penna och tryckkänslig skärm. Jag tror absolut att detta skulle kunna vara användbart för mig som blivande lärare i matte och fysik.

En risk med interaktiva tavlor i allmännhet: Vad gör man om tekniken sviker en? Jag tror att bästa lösingen är den sortens interaktiva tavlor som kan användas både som vanlig whiteboard och interaktiv sådan.

1 kommentar:

  1. Sant. Mycket sant. Jag tror också man ska ha en backup. Kanske i form av den vanliga tavlan.

    Men jag har oxå en fråga.

    Var de här dukarna placerade längst fram i salen? Eller var de lite överallt?

    (Tänkér mig att dukarna ej längst fram kan bidra med att få bort lite av leda-följa-situationen..)

    Tjo

    SvaraRadera